Het verhaal van Anton

Anton beschrijft zichzelf als “eeuwig zoekend, maar ook al veel gevonden”. Zijn werk is zeer onderscheidend en veel kijkers zijn erg enthousiast. Hij schildert op groot karton dat hij vindt bij winkelcentrum Overvecht.

Het werk van Anton

Anton heeft ruim 800 kunstwerken in zijn slaapkamer van zijn twee kamer woning. Misschien denk je als lezer: dat kan niet? Een paar mensen weten dat dit wel kan. De stapel ‘grote werken’ is letterlijk zo hoog als Anton zelf. In de kasten liggen stapels met kleinere werken. Voordat Anton bij Stichting Bijzonder kwam had niemand, behalve zijn zoon en dochter, deze werken gezien.

"Wat betekent het als niemand je werk ziet?"

Anton zag zichzelf niet als kunstenaar. Ook hij zat met vragen: is mijn werk wel goed genoeg? Wie wil mijn werk zien? Hij vond dit spannend. Wat zouden de reacties zijn van de kijkers? Hij had het gevoel dat hij anders zou gaan schilderen; zowel qua techniek als qua inhoud. En dit klopte. Het was “een wereld van verschil”. Toen Charlotte – na de eerste expositie - Anton zijn nieuwste werk zag, viel haar mond open. Anton gaf ook aan “Dat hij wat lichter was gaan schilderen”. Binnen drie weken van ‘donker’ naar lichtere werken. Het was bizar. Dit proces zet zich golvend verder.

Stijl en technieken

Anton schildert met acryl op karton en dan met een Edding stift eroverheen. Hij schildert sterk intuïtief. “Bij mij wordt een werk geboren”. De ideeën ‘spatten’ op een gegeven moment uit zijn hoofd richting een doek. Je ziet het ook aan zijn werk: veel puzzelstukjes, schaakstukken, chaos in hoofden.

Anton's dromen

Stichting Bijzonder begeleidt Anton sinds 2022. Anton had bij de eerste ontmoeting twee dromen. De eerste droom was een expositie waarin zijn gehele oeuvre zichtbaar is als “een rode draad”. In 2023 organiseerden we was een grote solo expositie in theater Stefanus in ZIMIHC. Sindsdien is zijn ambitie niet gestopt. Hij wil nog zichtbaarder worden. Daarom heeft hij bijna wekelijks contact met Bijzonder. Anton zijn tweede droom is nog geheim en daar werkt hij met Bijzonder aan. Het betreft ‘iets met een museum en Parijs’.

Originelen versus reproducties

Een dilemma is dat Anton zijn originele kunstwerken niet wil verkopen. En logisch. “Ik zou dan de rode draad kwijtraken want in mijn werk zit een opbouw”. “Ik ben bang bij verkoop van het origineel het overzicht te verliezen en dat zie ik niet zitten.” Anton en Charlotte van Bijzonder zijn het laatste half jaar actief geweest met het uitzoeken van reproducties van zijn werk. Dit is gelukt. Hierdoor kan zijn werk alsnog verkocht worden en genieten meer mensen van zijn kunstwerken.

Over Anton

Hij is een vriendelijke, authentieke, intelligente, aanwezige kunstenaar met een duidelijke mening. Hij is en heeft een sterke mening. Hij noemt zelf dat hij een gigantische beperking heeft, maar hij stoort zich er niet aan. “Ik heb mij er twintig jaar heel kwaad om gemaakt maar nu niet meer”.